پلاک خوانی کمپرسور کوپلند با تصویر

در این مقاله، نحوه پلاک خوانی کمپرسور کوپلند را شرح داده ایم. برای آشنایی با نحوه پلاک‌ خوانی کمپرسور کوپلند لازم است تا  شاخص های مهم را که در این مطلب ذکر کرده ایم بداندی. در ادامه تصاویر نمونه پلاک کمپرسور اسکرال کوپلند و … را مشاهده می کنید و نحوه پلاک خوانی کمپرسور اسکرو و بیتز را به تفصیل شرح داده ایم:

پیشنهاد خرید

ZP137KCE-TFD-522کمپرسور اسکرال کوپلند

۵۵,۹۰۰,۰۰۰ تومان۵۵,۹۰۰,۰۰۰ تومانخرید کنید

نحوه پلاک خوانی کمپرسور کوپلند

کمپرسور در سیکل تبرید، از اجزای اصلی محسوب می شود و از این لحاظ انتخاب خوبی است که  کمپرسور و مراقبت از سالم بودن آن مسئله بسیار تاثیرگذاری در بازدهی سیکل تبرید است.

پلاک کمپرسور، یک نوشته‌ شامل اطلاعات اساسی مربوط به کمپرسور است. نحوه پلاک خوانی کمپرسور کوپلند این امکان را می دهد تا اطلاعات مفید در مورد کار با کمپرسور را بدانیم:

پلاک خوانی کمپرسور کوپلند

۱- حداکثر فشار استاندارد PED در سمت فشار پایین

PED به استانداری گویند که درباره محصولات تحت فشار ذکر می شود

۲- کم‌ترین و بیشترین دما در سمت فشار پایین

در قسمت دوم پلاک خوانی، به کم‌ترین و بیشترین دما در سمت فشار پایین توجه داشته باشید. در کمپرسور مورد نظر محدوده دما از ۳۵- تا ۵۰ درجه است.

۳- حداکثر فشار در سمت پر فشار

قسمت سوم پلاک خوانی مربوط به حداکثر فشار در سمت پر فشار کمپرسور است.

۴- اطلاعات مربوط به روغن

در بخش شماره ۴ پلاک خوانی کمپرسور کوپلند، اطلاعات مربوط به روغن کمپرسور مطرح شده است سطر اول مربوط به میزان روغن در کمپرسور است. در سطر پایین‌تر مدل روغن نوشته شده است.

۵- خازن داشتن یا نداشتن

در این قسمت، هنگام پلاک خوانی کمپرسور کوپلند اطلاعاتی درباره خازن کمپرسور ذکر شده است که در مدل مورد نظر که تصویر آن را در این صفحه مشاهده می کنید، خازن وجود ندارد.

۶- برق کمپرسور

در بخش ۶، ولتاژ برق مصرفی کمپرسور ذکر شده و کمپرسور مورد نظر ما که در تصویر مشاهده می کنید قادر به کار در ولتاژ ۴۶۰ و بازه ۴۲۰ -۳۸۰ می باشد.  ۴۲۰-۳۸۰ همان بازه ولتاژ برق کشور است.

۷- تعداد فاز

کمپرسور موردنظر در تصویر مندرج در این صفحه، سه فاز است.

۸- فرکانس

در این بخش فرکانس کمپرسور ذکر شده و در تصویر دو عدد ۶۰ و ۵۰ را مشاهده می کنید و در این میان، برق ایران با فرکانس ۵۰ هرتز سازگار است.

۹- آمپر لحظه استارت

آمپر لحظه استارت که با عبارت (Lock Rotor Amper)LRA نوشته می شود، نشان دهنده آمپر لحظه استارت کمپرسور است. در تصویری که در این صفحه مشاهده می کنید ، بازه ۸۶ تا ۹۵ آمپر مناسب برق ایران می باشد.

۱۰-  ماکزیمم جریان کاری

۱۱- جریان حجمی مبرد

در این قسمت، جریان حجمی مبرد بیان ‌کننده میزان حجم مبرد جابجا شده توسط کمپرسور در یک ساعت می باشد. در واقع. میزان مورد نظر در ولتاژ مصرفی ایران برای این مدل کمپرسور ۲۲٫۲۳ مترمکعب بر ساعت می باشد.

۱۲- دور کمپرسور

این بخش مربوط دور نامی کمپرسور در پلاک خوانی کمپرسور کوپلند است. در تصویری که مشاهده می کنید ۵۰ هرتز، دور نامی کمپرسور مورد نظر ما  است که۲۹۰۰ دور بر دقیقه می باشد.

۱۳- کلاس نفوذپذیری جعبه برق

کلاس نفوذپذیری جعبه برق، همان جعبه برق کمپرسور در مقابل اشیاء فرو رونده و آب دارای مقاومت می باشد. Box IP، به فاکتوری گویند که میزان نفوذپذیری جعبه برق را نشان می دهد. هر اندازه این عدد، بزرگتر باشد، جعبه برق نیز مقاومت بالاتری دارد.

 ۱۴- فاکتور مقاومت ترمالیک

اکتور مقاومت ترمالیک، نشان دهنده نوعی از حفاظت است که با افزایش گرمای سیم‌ پیچ عملکرد را به صورت اتوماتیک متوقف می‌ کند.

نحوه پلاک خوانی کمپرسور بیتزر

پیشنهاد خرید

ZP182KCE-TFD-522کمپرسور اسکرال کوپلند

۵۹,۸۰۰,۰۰۰ تومان۵۹,۸۰۰,۰۰۰ تومانخرید کنید

نحوه پلاک خوانی کمپرسور بیتزر

نحوه پلاک خوانی کمپرسور بیتزر بسیار ساده است کافیست به نکاتی که در این بخش ذکر کرده ایم، توجه داشته باشید. در واقع پلاک کمپرسور یک برچسب فنی است که بر روی بدنه کمپرسور چسبانده می شود. این برچسب یک چکیده کامل از اطلاعات ضروری برای پلاک خوانی کمپرسور بیتزر است.

 این پلاک برای کمپرسور مانند شناسنامه است و لازم است هنگام خرید یا تعویض و تعمیر به آن توجه کرد. اگر بتوانید پلاک خوانی کمپرسور بیتزر را انجام دهید، جواب برخی از سوالات فنی خود را پیدا می کنید و از ابهام و سردرگمی رها می شوید به این ترتیب حتی می توانید کمپرسور بیتز تقلبی و اصل را تشخیص دهید.

اطلاعات پلاک کمپرسور بسیار مهم است اگرچه در نگاه اول کمی عجیب و نامفهوم به نظر می آید اما نباید آن را نادیده گرفت. نام گذاری در کمپرسورهای مختلف تا حدودی مشابه است، اما این محصولات با هم تفاوت هستند و هر یک با توجه به  عملکردی که دارد، مورد استفاده قرار می گیرد.

در تصویری که برای نمونه پلاک خوانی کمپرسور بیتزر در این صفحه قرار داده ایم، بخش‌های مختلف مشخصات آن را مشاهده می کنید در ادامه شرح داده ایم که نحوه پلاک خوانی کمپرسور بیتزر چگونه است:

پلاک خوانی کمپرسور اسکرو بیتزر

راهنمای پلاک خوانی کمپرسور بیتزر

برای اینکه بتوانید به راحتی پلاک خوانی کمپرسور بیتزر را انجام دهید، لازم است با مفاهیم و معانی اصطلاحات زیر در برچسب پلاک کمپرسور آشنا شوید:

۱- مدل کمپرسور بیتزر

این بخش از پلاک کمپرسور، با عبارت Type نمایش داده می شود و نمایان کننده مدل کمپرسور پیستونی بیتزر است.  برای جایگزینی کمپرسور یا تعمیر آن لازم است حتما مدل کمپرسور را بدانید. در چنین شرایطی ساده‌ترین روش این است که به پلاک کمپرسور توجه کنید و دنبال عبارت Type بگردید تا مدل آن را به کارشناس اطلاع دهید.

۲- شماره سریال کمپرسور (S.No.)

شماره سریال یک عدد است که برای هر کمپرسور بیتزر منحصر به فرد است.

۳-بارکد کمپرسور

بارکد معادل شماره سریال کمپرسور است. شماره سریال و بارکد هر دو روشی برای تشخیص کمپرسور بیتزر است که شرکت بیتزر در اختیار خریداران قرار داده تا بتوانند محصولات بتزر اصل و متفرقه را تشخیص دهند.

۴- ولتاژ اسمی (nominal voltage)

هنگام پلاک خوانی کمپرسور بیتزر، اولین اطلاعاتی که مشاهده می کنید، مربوط به ولتاژ است. این شاخص به دو بخش دیگر تقسیم شده که وجه اشتراکشان با هم 3ph یا همان سه فاز بودن است. البته چیزی که موجب متمایز شدن آنها شده، نوع اتصال است.

اطلاعات این جدول نشان می دهد که اگر ولتاژ (در فرکانس ۵۰ هرتز) بین ۲۲۰ تا ۲۴۰ است و باید از شیوه اتصال مثلث استفاده شود و اگر ولتاژ بین ۳۸۰ تا ۴۲۰ باشد باید از شیوه اتصال ستاره (Y) استفاده کرد.

۵- فرکانس (.Frequ)

در پلام خوانی کمپرسور بتزر، شاخص فرکانس نمایان کننده فرکانس است مثلا اینکه دستگاه با هر دو فرکانس ۵۰ و ۶۰ کار کند؛ اما عملکرد و توان برودتی آن با توجه به فرکانس تنظیم شده متفاوت است.

توجه داشته باشید که میزان فرکانس برق شهری در ایران ۵۰ هرتز می باشد؛ بنابراین، هنگام خرید کمپرسور، برای اطلاع دقیق از سرعت چرخش و ظرفیت جابجایی گاز باید فرکانس ۵۰ هرتز را مبنا قرار دهید.

۶- شدت جریان ماکزیمم کاری (.max operate)

شدت جریان ماکزیمم کاری در برچسب کمپرسور، به معنی حداکثر فشاری است که کمپرسور قادر است در زمان کار تحمل کند. این شاخص در هر دو نوع اتصال (ستاره و مثلث) و هر دو فرکانس یکسان می باشد.

۷- شدت جریان برق در روتور قفل شده (locked rotor)

این شاخص به این معنی است که روتورها در حالت قفل شده، قادر هستند که چه میزان جریان را از شبکه برق جذب ‌کنند. لازم به ذکر است که نوع اتصال و درجه فرکانس تاثیری بر این شاخص ندارند.

۸- ظرفیت جابجایی (.displacem)

موقع پلاک خوانی کمپرسور بیتزر، یک نکته مهم وجود دارد و آن هم ظرفیت جابجایی است که نشان می دهد کمپرسور قادر به جاب جایی چه مقدار گاز است. این ظرفیت در فرکانس ۶۰ هرتز می باشد.

۹- سرعت چرخش (speed)

یک شاخص مهم در افزایش توان برودتی کمپرسور پیستونی، سرعت چرخش میل لنگ است. همانطور که در جدول مندرج در این صفحه مشاهده می کنید، سرعت چرخش در فرکانس ۶۰ هرتز بالاتر است.

۱۰- درجه حفاظت (IP)

درجه حفاظت یک عدد دو رقمی می باشد که مقاومت کمپرسور را در برابر گرد و غبار و آب نشان می ‌دهد. نخستین عدد در جدول، همان درجه حفاظت در مقابل جسم خارجی و گرد و غبار است و عدد دوم، نشان دهنده درجه حفاظت در مقابل آب است. دقت داشته باشید که رقم اول (حفاظت در برابر گرد و غبار) ممکن است در بازه ۱ تا ۶ و رقم دوم (حفاظت در برابر آب) در بازه ۱ تا ۸ باشد. هر چه رقم بالاتر باشد، کمپرسور مقاومت بیشتری دارد.

۱۱- حداکثر فشار بالا و حداکثر فشار پایین (Lp/Hp)

Lp و Hp به معنی حداکثر فشاری است که در هر دو طرف تحمل می شود و قطعات کمپرسور آسیب نمی بیند.

راهنمای تصویری پلاک خوانی کمپرسور کوپلند و بیتزر

اخبار جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
همین حالا تماس بگیرید.